Wednesday, January 13, 2010

..pemergian..

PEMERGIAN…

Semalam bersamaan 11 Januari 2010..warga UPSI dikejutkan dengan pemergian 2 sahabat yang perginya pasti tidak akan kembali lagi bersama kita di dunia fana ini. Sy mendapat berita tersebut dari rakan kelu lidah dan hanya mampu menyedekahkan al-fatihah buat kedua sahabat ini. Sy juga diberitahu, jenazah akan disembahyangkan di surau Al- Falah, ( surau kolej sy ) selepas zohor..Maklumat yang didengari juga mengatakan arwah berasal dr negeri Kelantan dan merupakan imam di Kolej Ungku Omar (KUO). Rasa syahdu sangat2 bila mengetahui yg diri arwah adalah org yg beriman..

Sy bersama Tini dan Dila berkesempatan meluangkan masa untuk bersama- sama menyembahyangkan solat jenazah buat penghormatan yg terakhir untuk arwah. Ketika ini, hanya seorang saja yg disembahyangkan iaitu, saudara arwah Mohd Faizol..dimaklumkan rakan karibnya, saudara Mohd Fadhiri menghembuskan nafasnya di Hospital Teluk Intan selepas bertarung nyawa. Namun, ALLAH lebih menyayangi mereka..

Dengan berita ini, terlintas difikiran dan hati sy, kematian itu datang tanpa diberitahu..Sy hanya manusia biasa, hamba ALLAH yg seringkali leka dan lalai dalam meniti hari- hari..Ketika ini juga lah, sy membayangkan wajah kedua mak dan abah sy di kampung.. Sy membayangkan bagaimana perasaan keluarga kedua arwah ini menanti jenazah anak mereka di kampung.. Ya ALLAH.. nauzubillah..rs menitis air mata bila membayangkan… Pemergian kedua sahabat ini amat dirasakan kerana mereka berdua merupakan mantan iman di surau kolej kediaman mereka..semoga roh dua sahabat ini ditempatkan di tempat yg mulia dan tergolong di dalam golongan para soleh..

Cikgu Mohd Fadhiri

Cikgu Mohd Faizol
Lagu nasyid nyanyian In-Team tentang Detik Kematian begitu menyayat hati yg mengingatkan tentang kematian yg datang tanpa diberitahu....


Tertulis kematian
Pada suratan kehidupan
Namun hanya ALLAH yang tahu
Bilakah ajal bakal bertamu

Detiknya menghampiri
Tanpa petanda yang menanti
Bila tiba saatnya nanti
Tak siapa dapat melarikan diri

[C/O]
Itu hakikat dan kepastian
Hadirnya tidak pernah kita alukan
Tua dan muda, miskin dan kaya
Semua insan pasti melaluinya

Sakit dirasa tidak terkata
Tika dipisahkan jiwa dari jasadnya
Hanya amalan bisa redakan
Bebanan derita di ambang kematian

Denyutan nadi akhirnya terhenti
Bersama nafas yang tak terhela lagi
Kerana jiwa meninggalkan pergi
Pulang kembali untuk menghadap Ilahi

Dari ALLAH kita datang,
KepadaNya kita pasti pulang

Detiknya pasti tiba
Adakah kita bersedia?

wassalam...



No comments:

Post a Comment